Polska ustawa implementująca dyrektywę DAC7

Dnia 1 lipca 2024 r. weszły w życie polskie przepisy wdrażające unijną dyrektywę DAC7 (ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw). Podstawowym celem nowej regulacji prawnej jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wykorzystywaniem Internetu.

Dyrektywa DAC7, czyli szósta zmiana do dyrektywy dotyczącej współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, została przyjęta przez Unię Europejską w celu ujednolicenia zasad dotyczących wymiany informacji podatkowych między państwami członkowskimi. W kontekście rosnącej popularności platform internetowych, takich jak te umożliwiające handel elektroniczny, wynajem nieruchomości czy świadczenie usług transportowych, konieczne stało się wprowadzenie przepisów umożliwiających skuteczniejsze monitorowanie i raportowanie dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem tych platform.

W świetle zarówno unijnej dyrektywy DAC7, jak i polskiej ustawy, polscy operatorzy platform internetowych, za których pośrednictwem są oferowane towary i usługi oraz najem nieruchomości i środków transportu, obowiązani są zbierać informacje m.in. o dochodach własnych oraz uzyskiwanych przez swoich użytkowników. Dane finansowe muszą następnie przekazać polskiemu fiskusowi. Obejmuje to nie tylko dane dotyczące transakcji przeprowadzonych na platformach, ale także dane identyfikacyjne użytkowników, którzy te transakcje przeprowadzają.

Chociaż Polska wdrożyła ustawę z dużym opóźnieniem, obowiązek raportowania niezbędnych informacji dotyczy również przeszłości, czyli okresu od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. Oznacza to, że polskie portale obowiązane są uzyskać dane niezbędne do raportowania od swoich użytkowników zarabiających za ich pośrednictwem, w tym:

  • imię i nazwisko,
  • adres,
  • PESEL lub NIP, a w przypadku braku – miejsce urodzenia,
  • datę urodzenia.

Wprowadzenie tych przepisów oznacza, że polskie portale internetowe muszą zainwestować w odpowiednie systemy zbierania i przechowywania danych, a także w procesy umożliwiające ich przekazywanie odpowiednim organom podatkowym. Dodatkowo, operatorzy platform muszą również upewnić się, że ich użytkownicy są świadomi nowych wymogów i dostarczają wymagane informacje.

Polskie portale internetowe podlegające pod regulacje DAC7 nie muszą przekazywać danych użytkowników, którzy przykładowo wykonali poniżej 30 transakcji towarowych w roku kalendarzowym i zarobili w ich efekcie poniżej 2 tys. euro. Wyjątek ten ma na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych dla małych sprzedawców, którzy nie generują znaczących dochodów za pośrednictwem platform internetowych.

Powyższe oznacza jednak, że w przypadku sprzedaży usług (np. subskrypcji na portalu dla dorosłych) dane finansowe twórcy są raportowane niezależnie od kwoty uzyskanego przychodu oraz ilości zrealizowanych transakcji. W praktyce więc polskie portale internetowe przekażą informacje o twórcach uzyskujących przychody za ich pośrednictwem do 31 stycznia 2025 r. w części dotyczącej przychodów uzyskanych w poszczególnych kwartałach 2023 i 2024 roku. W szczególności, portale przekażą następujące dane finansowe:

  • wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego twórcy lub uznanego przez twórcę w każdym kwartale danego roku oraz liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
  • składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale danego roku,
  • numery rachunków bankowych, na które wypłacane jest wynagrodzenie twórcy,
  • imię i nazwisko albo firmę posiadacza rachunku finansowego.

Jeżeli twórca nie przekaże raportującemu operatorowi platformy ww. danych identyfikujących, operator platformy jest obowiązany wstrzymać wypłatę wynagrodzenia na rzecz tego twórcy do momentu przekazania tych danych przez sprzedawcę. Wstrzymanie wypłaty wynagrodzenia jest środkiem przymusu, mającym na celu zapewnienie zgodności z przepisami i dostarczenie niezbędnych danych identyfikacyjnych przez użytkowników platform.

Polski fiskus będzie zatem miał pełen dostęp do informacji o zarobkach polskich twórców uzyskujących dochody w Internecie. W praktyce oznacza to, że organy podatkowe będą mogły lepiej monitorować i kontrolować przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa, które korzystają z platform internetowych do prowadzenia działalności gospodarczej. Należy zatem przemyśleć czy i w jaki sposób tego typu przychody powinny zostać rozliczone w Polsce dla celów podatkowych.

Rozliczenie przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Internetu może być skomplikowane ze względu na różnorodność form działalności i rodzajów dochodów, które mogą być generowane. W związku z tym, osoby i przedsiębiorstwa korzystające z platform internetowych powinny skonsultować się z doradcą podatkowym, aby upewnić się, że ich obowiązki podatkowe są prawidłowo wypełniane. Ponadto, wprowadzenie nowych przepisów może wymagać dostosowania się do nowych procedur i procesów, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami i nakładami pracy.

Podsumowując, wdrożenie dyrektywy DAC7 do polskiego prawa stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia przejrzystości i skuteczności w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem Internetu. Nowe przepisy nakładają obowiązki zarówno na operatorów platform internetowych, jak i na ich użytkowników, co ma na celu zapewnienie lepszej kontroli i egzekwowania przepisów podatkowych. W związku z tym, wszyscy zainteresowani powinni dokładnie zapoznać się z nowymi wymogami i dostosować swoje działania do nowych regulacji, aby uniknąć potencjalnych problemów i sankcji ze strony organów podatkowych.